Τετάρτη 10 Αυγούστου 2011

ΜΙΑ ΣΥΣΚΕΥΗ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ Ε.Ε.


ΜΙΑ ΣΥΣΚΕΥΗ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ Ε.Ε.

Ρεπορτάζ : Γιώργος Λιάλιος
(από την Καθημερινή)
Ενα ντουλαπάκι αυτοκινήτου γεμάτο... ηλεκτρονικές συσκευές χρειάζεται σήμερα ένας οδηγός που θέλει να ταξιδέψει ανά την Ελλάδα, πληρώνοντας ηλεκτρονικά τα διόδια. Ενάμισι χρόνο πριν από τη λήξη της προθεσμίας που δίνει ευρωπαϊκή...
οδηγία για τη «διαλειτουργικότητα» όλων των διοδίων όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλη την Ε. Ε., η υπόθεση στη χώρα μας εξακολουθεί να βρίσκεται σε νηπιακό στάδιο. Πάντως μέσα στο έτος αναμένεται νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Υποδομών που θα περιλαμβάνει όχι μόνο το θέμα της διαλειτουργικότητας, αλλά και άλλα ζητήματα λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων. Μοιάζει πολύπλοκο, αλλά στην πραγματικότητα η σύλληψή του είναι εξαιρετικά απλή στη βάση της: μέχρι την 1.1.2013 οι πολίτες της Ε. Ε. θα πρέπει να μπορούν να πληρώνουν σε όσους δρόμους των κρατών-μελών έχουν διόδια χρησιμοποιώντας μια και μόνο ηλεκτρονική συσκευή. Αυτό προβλέπει η οδηγία 2004/52/ΕΚ, με την οποία η Ελλάδα εναρμονίστηκε το 2007 (Π. Δ. υπ. αρ. 177/11 Σεπτεμβρίου 2007). Τέσσερα χρόνια αργότερα όμως έχει κάνει ελάχιστα για την εφαρμογή της. Ποια είναι σήμερα η κατάσταση; Η Αττική Οδός ήταν η πρώτη που έδωσε δυνατότητα ηλεκτρονικής καταβολής διοδίων στην Ελλάδα (e-pass). Ωστόσο, η παροχή αυτή παραμένει ακόμα και σήμερα αποσπασματική, καθώς δεν αφορά τα φορτηγά και τα λεωφορεία, αλλά μόνο τα Ι. Χ. Από τις αρχές του 2008, η Αττική Οδός έδωσε τη δυνατότητα να χρησιμοποιείται το e-pass και στα διόδια του Μορέα (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) και λίγο αργότερα και στην Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα). Αυτή είναι η μόνη εφαρμογή της διαλειτουργικότητας των διοδίων στη χώρα μας. Η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, η Ολυμπία Οδός, ο Μορέας και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός - Κλειδί) έχουν τις δικές τους ηλεκτρονικές συσκευές που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε άλλους δρόμους. Η Νέα Οδός (Μεταμόρφωση - Σκάρφεια) και το Δημόσιο (Μάλγαρα, Ακτιο) εξυπηρετούνται από τη συσκευή ηλεκτρονικής πληρωμής του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ). Η συσκευή του ΤΕΟ δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε άλλα διόδια, το χειρότερο όμως είναι ότι ο οδηγός δεν μπορεί να «βάλει χρήματα» στη συσκευή από τα σημεία διέλευσης στα διόδια, παρα μόνο από τους γειτονικούς σταθμούς ή την τράπεζα. Επιπλέον, η Νέα Οδός σε ορισμένους σταθμούς δεν έχει χωριστές λωρίδες για την ηλεκτρονική καταβολή των διοδίων, με αποτέλεσμα ο οδηγός να πρέπει... να περιμένει στην ουρά με τους υπόλοιπους. Η Κεντρική Οδός (σταθμός διοδίων Θερμοπυλών) και η Εγνατία δεν έχουν λωρίδες ηλεκτρονικής διέλευσης. Πού «κολλάει» η εφαρμογή της οδηγίας; Το κύριο πρόβλημα είναι η δημιουργία ενός μηχανισμού απόδοσης των εσόδων. Δηλαδή αν ένας οδηγός που έχει μηχάνημα ηλεκτρονικής πληρωμής του Μορέα το χρησιμοποιήσει στη διαδρομή Τρίπολης - Θεσσαλονίκης, τότε ο Μορέας θα πρέπει να πληρώσει σε τρεις διαφορετικούς παραχωρησιούχους (Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) και στο κράτος (Μάλγαρα) τα αντίστοιχα διόδια. Αντιστοίχως, η συσκευή θα πρέπει να «γεμίζει» σε οποιονδήποτε σταθμό διοδίων. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, καθώς και άλλων σχετικών ζητημάτων (λ.χ. εκπτωτικές πολιτικές), το υπουργείο Υποδομών ίδρυσε στις αρχές του έτους μια «επιτροπή διαλειτουργικότητας» και επεξεργάζεται σχέδιο νόμου, που θα καλύπτει και άλλα ζητήματα που σχετίζονται με τη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων (λ.χ. έλεγχοι σε υπέρβαρα οχήματα, στάσεις ΚΤΕΛ). Το σχέδιο νόμου αναμένεται να λάβει την οριστική του μορφή μέχρι το τέλος του έτους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου